تأثیر خانه نورگیر بر سلامت روان

تأثیر خانه نورگیر بر سلامت روان

کیفیت محیط فیزیکی یکی از عوامل تأثیرگذار بر سلامت روانی و جسمی افراد می‌باشد. از جمله فاکتورهای موثر در کیفیت محیط، نورطبیعی می‌باشد. نور طبیعی با ایجاد جلوه‌های پیوسته و متغیری از روشنایی و کنتراست مانع از یکنواختی فضا می‌شود نیاز فطری بشر به طبیعت و نور انکارناپذیر است و معماری به عنوان علم طراحی محیط زندگی باید پاسخگوی این نیاز باشد. مجموعه تاثیرات نور طبیعی بر انسان را می‌توان در قالب دو فرآیند روان شناسی و زیست شناسی روانی مورد بررسی قرار داد که در این میان مقولاتی چون سلامتی روحی و جسمی انسان از جمله مهمترین موضوعات آن بشمار می آید. در تحقیق حاضر تاثیرات نور طبیعی بر انسان از دو بعد روانشناسی و فیزیولوژیک مورد بررسی قرار گرفته است؛ بدین ترتیب که پس از مطالعه این تاثیرات بر انسان و روشن شدن کارکردهای درمانی و روانی آن، راهکارها ی طراحی جهت ورود نور طبیعی در آپارتمان ها از طریق تحلیل گرافیکی مورد مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این پژوهش ارایه راهکارهای طراحی به منظور بهره‌مندی از نور طبیعی در فضای داخلی آپارتمان‌ها جهت ارتقاء کیفی زندگی انسان و در نتیجه بهبود شرایط روحی ساکنین می‌باشد که بدین منظور از روش تحلیلی توصیفی، و ابزار تحلیل گرافیکی استفاده شد.

منظور از خانه های نورگیر چیست؟

اولین بخشی که باعث ورود نور طبیعی به منزل می‌شود، پنجره است. البته علاوه بر آن در برخی از ساختمان ها، نوع سقف، پاسیو و تراس نیز وجود دارند که جز عوامل ورود نور محسوب می‌شوند. هر قدر که پنجره خانه عریض تر و بزرگ تر باشد، نور بیشتری وارد خانه می‌گردد. اگر می‌خواهید از مزایای نورگیر بودن و حس آرامش آن بهره‌مند شوید بهتر است که موقع خرید خانه به سایز و ابعاد پنجره‌های اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه و… دقت بفرمایید.

پنجره های ضروری

معمولا آشپزخانه‌ها و اتاق خواب‌ها جز قسمت‌هایی هستند که داشتن پنجره در آن‌ها ضروری است. از طرفی پذیرایی خانه‌های چند واحدی معمولا بدون پنجره ساخته می‌شوند و تنها منبعی که برای انتقال نور خورشید وجود دارد را باید در آشپزخانه و اتاق خواب‌ها پیدا کرد. این پنجره ها علاوه بر انتقال نور در خانه موجب تعویض هوا در فضای داخلی نیز می‌شوند و از جهتی دیگر باعث تماشای نما و فضای بیرونی هستند. مواردی که به آن‌ها اشاره شد جزو اصول ساخت خانه است، اما ممکن است خانه‌هایی هم ساخته شوند که پیرو این اصول نیستند. بهتر است شما طبق سلیقه و نیازی که به نور دارید خانه مورد نظرتان را خریداری کنید.

امید بر این است که در آینده در طراحی و ساخت ساختمان‌ها شاهد به کارگیری نور طبیعی به صورت یک عنصر کاملا اثر بخش باشیم.

با ما همراه باشید با مشاوره آنلاین خرید و فروش در وب سایت مازندران ملک🧕🏻 پشتیبانی و مشاوره : 02122919263📲 مشاوره و همکاری : 09194491713📲 آدرس وب سایت : www.seemelk.com 🖥 کانال های
تلگرام و اینستاگرام

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه