قبل از خرید ملک در مورد چه مسائلی باید تحقیق کرد؟

بدون شک با توجه به شرایط فعلی، خرید خانه در کشورمان ایران برای اکثریت زوج‌های جوان، اقشار کم درآمد و اشخاص فاقد شغل، همچون آرزو و هدف بزرگ تعریف شده و امروزه مشکلات اقتصادی و قیمت بالای خانه، به عنوان سدی مستحکم در مقابل اراده مردم برای خرید خانه واقع شده است. بنابراین با دقت و هوشیاری زیاد باید در مورد این مسئله تصمیم‌گیری کنید، که در ادامه به انها می‌پردازیم.

۸ نکته طلایی که بایستی قبل از خرید خانه مورد توجه قرار دهیم

  • کسب اطمینان قطعی در مورد مالکیت حقوقی فروشنده خانه

بسیاری از افراد به سخنان دیگران اهمیت می‌دهند و بر اساس آن حتی پای معامله هم می‌روند. این بدین معناست که صرفا بر اساس تحقیقات محلی در مورد ملک و حتی مسائل حقوقی آن اطمینان حاصل می‌کنند. اما باید توجه داشت که در مراجع قانونی تماما موارد قابل اثبات موجه هستند. بنابراین هرچند که اطلاعات محلی در مورد ملک می‌تواند مفید باشد، اما هرگز نباید با استناد به آن‌ها تصمیم‌گیری کرد. شما باید در مورد مشکلات حقوقی ملک سخت گیر باشید.

  • بررسی برخورداری فروشنده از اختیار فروش ملک

در برخی موارد، افراد به عنوان وکیل مالک اصلی خانه، اقدام به فروش خانه مورد معامله می‌نمایند. خریدارن می‌بایست قبل از خرید ملک از صحت و ابعاد حقوقی وکالت نامه اطمینان حاصل کنند. بهتر است خریدار ملک در مورد صحت وکالت نامه و همچنین اختیار فروش خانه در چارچوب وکالت نامه اطلاعاتی را به دست آورد. صاحب ملک بایستی در وکالت نامه، اختیار فروش خانه را به صراحت به وکیل مربوطه اعطا نماید و اگر خلاف این موضوع می‌باشد؛ خریدار بایستی از خرید خانه مورد نظر خودداری نماید. شما باید علاوه بر بررسی مشخصات شناسایی درج شده در مبایعه نامه، از بخش‌ها و بندهای دیگر مبایعه نامه نیز اطمینان حاصل فرمایید.

  • تطبیق مشخصات ثبت شده در سند خانه با مشخصات واقعی ملک

در بسیاری از موارد دیده شده که خریدار بدون تحقیق و با سهل‌انگاری در خصوص تطبیق سند و مشخصات ثبتی ملک مورد معامله با مشخصات واقعی خانه دچار مشکلات حقوقی شده است. بنابراین این موضوع حائز اهمیت است که قبل از انجام معامله به تطبیق مشخصاتی همچون؛ پلاک ثبتی، نشانی ملک، حدود اربعه و کد پستی و… توجه کنید.

  • در رهن نبودن خانه و عدم توقیف ملک

نکته دیگری که خریدار باید لحاظ کند، عدم توقیف و در رهن نبودن خانه است. اصطلاحا به خانه‌ای که توقیف و در رهن نباشد؛ خانه آزاد یا ملک طلق اطلاق می‌شود. عموما، خرید و فروش و معامله خانه‌ای که به عنوان ضمانت در رهن بانک بوده و یا اینکه از جانب مرجع قضائی توقیف شده است، دارای منع قانونی می‌باشد.

  • مطالبه مفاصا حساب خانه از فروشنده

ممکن است هر خانه‌ای دارای مقداری بدهکاری به دستگاه‌های دولتی مانند شهرداری باشد. فروشنده باید در مورد این بدهی مسئول باشد و آن را به دستگاه‌های مربوطه پرداخت نماید و همچنین حساب را به خریدار ارائه کند. خریدار ملک می‌تواند با استعلام از اداره‌های مربوطه، نسبت به صحت و تایید مفاصا حساب اطمینان حاصل نماید.

  • توجه به قراردادهای مربوط به اجاره خانه

بر اساس قانون؛ خرید و فروش خانه‌ای که در اجاره مستاجر می‌باشد، منع قانونی ندارد ولی توصیه می‌شود که قبل از انجام معامله و خرید خانه، در خصوص مستاجر و مدت اجاره تعیین و تکلیف نمایید تا دچار مشکلات خاصی نشوید.

  • قید نمودن انشعابات آب، برق، گاز و… در سند

یکی دیگر از نکات حقوقی که باید به آن توجه داشت، قید نمودن انشعابات آب، برق، گاز و.. در سند و مبایعه‌نامه است. به طور کلی خرید خانه جدا از خرید انشعابات مذکور نمی‌باشد.

  • تصریح در مورد انتقال پارکینگ و انباری

آخرین نکته حائز اهمیت در خصوص خرید ملک بحث قید و درج نمودن انتقال پارکینگ و انباری در سند رسمی یا مبایعه‌نامه خانه می‌باشد. در مورد انتقال چند پارکینگ و انباری به همراه خانه نیز بایستی هر یک از پارکینگ‌ها و انباری‌ها به طور مجزا در سند و مبایعه‌نامه درج شوند. چرا که عدم قید انتقال پارکینگ و انباری، مسئولیت حقوقی را برای فروشنده در قبال انتقال این موارد به همراه ندارد.

با ما همراه باشید با مشاوره آنلاین خرید و فروش در وب سایت مازندران ملک🧕🏻 پشتیبانی و مشاوره : 02122919263📲 مشاوره و همکاری : 09194491713📲 آدرس وب سایت : www.seemelk.com 🖥 کانال های
تلگرام و اینستاگرام

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه